سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات انقلاب حسینی


شهاب الدین احمد هیثمی نیز در الصواعق المحرقة فی الرد علی اهل البدع و الزندقة از قول ابن حجر عسقلانی آورده که : اهل سنت دربار? کفر یزید اختلاف دارند ؛ برخی مانند ابن جوزی و سبطش او را کافر می دانند و دسته ای او را مؤمن می پندارند و گروهی از محققان در این باره توقف کرده اند . چنان که ابن جوزی در الرسالة الرد علی المعتعصب العنید المانع من ذم یزید ، سخنان احمد حنبل و قاضی ابی یعلی را آورده است . گروهی گویند که لعن بریزید روا نیست و از آنها است غزالی .

به نوشت? هیثمی ، ابن حجر از این سخن ، دلایلی بر عدم لعن یزید اقامه کرده و آنگاه افزوده است که ابن صلاح ( م 643 ق ) در فتاوی خود این کار را روا ندانسته و گفته که بهتر است یزید را مانند دیگر خلیفه های غیر راشد و پادشاهان اسلام بدانیم ، نه دوستشان بداریم ونه بر آنها لعن بفرستیم . سرانجام ابن حجر سخن خود را این گونه به پایان رسانیده که غزالی ومتولی ودیگران گفته اند که کار یزید با خداست و واعظ و دیگران نباید مقتل حسین ( ع ) را روایت کنند و از جنگ و ستیزهای صحابه سخن برانند تا مبادا مردم آنها را دشمن بدارند و بدانها بد بگویند چرا که ایشان نشانه های دین هستند و به گفت? ابن صلاح و نووی هم? آنها عالمند . بر این آراء ، نظر قاضی محدث و مفسر ادیب ابوبکر محمد بن عبدالله بن محمد معافری اشبیلی مالکی ( م 543 ق ) از شاگردان غزالی و ابوبکر چاچی و استاد روایت واسناد ابو عبدالله محمد بن عیشون و ابن عربی را باید افزود که گفته است :

لم یقتل یزید الحسین الا بسیف جده – أی لأنه الخلیف? والحسین باع علیه .

مرتضی زبیدی هم در شرح نگاشت? خود بر احیاء علوم الدین غزالی از رأی ابن عبدالبر و ابن تیمه و ابن حجر و ابن صلاح دربار? یزید و اینکه او قاتل حسین (ع) نبوده است یاد می کند ؛ در حالی که آقا میرزا علی کرمانشاهی ( م 1216 ق ) فرزند محقق بهبهانی در رسال? مقامع الفضل لعن بر یزید را روا و به سود نفرین کننده دانسته است .

ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغة ، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم ، قاهره ، 1378 ق ، جلد 16 ، ص 10

.
- برای یک قضاوت شیعی نک : مهدی محقق ، « امام حسین (ع ) در اشعارناصر خسرو » ، دومین بیست گفتار ، تهران

، 1369 ش ، صص 267 – 277 .

محمد حسین ساکت ، « غزالی دگر اتدیشی و دگراندیشان » ، درآمدی بر کشاکش غزالی و اسماعیلیان ، به کوشش محمد کریمی زنجانی اصل ، تهران ، 1381ش ، دفتر اول ، صص 246 – 247 .

- ابوحامد محمد غزالی ، احیاء علوم الدین ، قاهره ، 1358 ق ، ج3 ، ص 121 .

همچنین بنگرید به : هانر لائوست ، سیاست و غزالی ، ترجمه مهدی مظفری ، تهران ، 1354 ش ، ج 1 ، ص 93 .

به نقل از : سید عبالمجید حیرت سجادی ،در سر منزل عنقا ، تهران ، 1379 ش ، ص 112 .

امیر علی شیر نوایی ( م 906 ق ) نیز در این زمینه سروده است :

ای که گفتی بر یزید و آل او لعنت مکن

زان که شاید حق تعالی کرده باشد رحمتش

آنچه با آل نبی کرد او ، اگر بخشد خدای

هم ببخشاید مرا گر کرده باشم لعنتش


- دربار? او نک : هادی عالم زاده ، « اندیشه های دینی ، کلامی ، سیاسی و اجتماعی ابن جوزی دانشمند سد? ششم هجری » ، معارف ، سال هفدهم ، شمار? 2 ، مرداد – آبان 1379 ش ، صص 3 – 17 .

- ترجمه به نقل از : محمد تقی دانش پژوه ، فهرست کتابخان? اهدایی سید محمد مشکوة به کتابخان? دانشگاه تهران ، تهران ، 1355 ش ، ج 3 ، بخش 3 ، صص 1320 – 1321 .

سخن تفتازانی در شرح المقاصد ( به کوشش عبدالرحمن عمیرة ، بیروت ، 1409 ق ، خ 5 ، ص 311 ) در این باره چنین است : فان قبل من علماء المذهب من لم یجوز اللعن علی یزید مع علمهم بأنه یستحق ما یربو علی ذلک و یزید ، قلنا : تحامیا أن یرتقی إلی الأعلی فالأعلی ، کما هو شعار الروافض علی ما یروی فی أدعیتهم و یجری فی أنیتهم ، فرأی المعتنون بأمرالدین إلجام العوام العوام بالکلیته طریقا إلی الاقتصاد فی الاعتقاد .

در شرح العقائد النسفیة ( به کوشش کلودسلامة ، دمشق ، 194 م ، صص 186 -187 ، ) هم می خوانیم : الحق أن رضا یزید بقتل الحسین و استبشارة بذلک و إهانته أهل بیت رسول الله ( ص ) مما تواتر معناه إن کان تفاصیله آحادا ، فنحن لا نتوقف فی شأنه ، فی إیمانه ، لعنةالله علیه و علی أنصاره و أعوانه .

- کمال الدین میر حسین بن معین الدین میبدی یزدی ، شرح دیوان منسوب به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع ) ، به کوشش حسن رحمانی و سید ابراهیم اشک شیرین ، تهران ، 1379 ش ، ص 206 .

- شهاب الدین احمد هیثمی ، الصواعق المحرقة فی الرد علی اهل البدع و الزندقة ، قاهره ، 1308 ق ، ص 125 .

- ابو سعید عبدالرحمن ابی محمد مأمون بن علی شافعی نیشابوری فقیه اصولی و مدرس نظامیه ( م 478 ق ) .

- محمد تقی دانش پژوه ، فهرست کتابخان? اهدایی سید محمد مشکوة به کتابخان? دانشگاه تهران ، تهران ، 1355 ش ، ج 3 ، بخش 3 ، صص 1320 – 1321 .

-همان ، ص 1324 .

 

نگاشت? زیر بر گرفته از کتاب « عاشورا در گذار به عصر سکولار » کاری از کانون ره پویان اندیشه می باشد



خلیل انتظاری ::: سه شنبه 88/7/28::: ساعت 5:21 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 3
کل بازدید :121178
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
خلیل انتظاری
فوق دیپلم کامپیوتر علاقه مند به اهل بیت
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<